Zo leg je de AI-behoeften van jouw organisatie bloot
Vorige week vroeg iemand mij: "Werkt AI eigenlijk ook in onze markt?" Zonder enige kennis van de markt of organisatie waar deze persoon in werkte was mijn antwoord volmondig: "Ja!"
Want voelt kunstmatige intelligentie soms als complexe magie, in werkelijkheid kun jij als eindgebruiker AI gewoon zien als een tool voor automatisering. En we weten allemaal dat automatisering zich tot elke markt in de wereld heeft weten te doordringen.
Moderne AI brengt bestaande automatiseringsmogelijkheden tot een nieuw niveau, en zorgt ervoor dat we dingen kunnen die tot een paar jaar geleden onmogelijk leken. Echter, nog steeds kun je de toepassingen van AI binnen jouw organisatie in twee stappen samenvatten:
De AI-tools vliegen je de laatste tijd om de oren, ik weet het. Maar jouw zoektocht naar AI zou niet moeten beginnen bij een fancy tool waar je een probleem bij zoekt. Net als bij elke organisationele beslissing zou je het beste kunnen beginnen bij een probleem waar je een oplossing voor zoekt.
Hieronder vind je een (onvolledig) overzicht van verschillende afdelingen binnen een organisatie waar AI van toegevoegde waarde zou kunnen zijn, uitgezet tegen de twee genoemde AI-toepassingen. Lopen je klanten te snel weg, maar weet je niet waarom? Met AI zou je de klanttevredenheid kunnen analyseren of voorspellen. Of reizen je productkosten juist de pan uit? Met AI zou je delen van de ontwikkel- of testfase kunnen versnellen.
Gebruik deze tabel als startpunt van jouw zoektocht!
Natuurlijk is het niet altijd even duidelijk waar de meeste winst te behalen valt. Weet je niet waar de pijnpunten van jouw organisatie liggen? Een extra stap zou kunnen zijn om je bedrijfsprocessen te analyseren en te achterhalen welke taken repetetief zijn, veel tijd kosten en/of ongewild zijn.
Als je graag hulp krijgt bij deze volgende stap, neem dan contact op!